kedim etrafa idrarını yapıyor neden ?

Bayrampaşa veteriner kliniği

Kediler çoğunlukla tuvalet alışkanlıkları konusunda çok titizdir ve tutarlı bir şekilde, varsa evin içindeki kum kabını kullanacak ya da bahçeye dışkılayacaktır. Bu nedenle idrar püskürtüyor ya da idrarını odanın bir köşesine yapıyorsa, bu durum endişe duymanızı gerektirecek bir durum olabilir. Bunun bir çok nedeni olabilir..

Hastalıklar

Kediler bazen de hasta olduklarında bu davranışı sergileyebiliyor. Özellikle kedilerde görülen bir alt üriner sistem hastalığı olan idiopatik sistit kedilerin yatağa çiş yapmasına yol açabiliyor. Kısaca idrar kesesi duvarında ortaya çıkan yangı olarak tanımlayabileceğimiz bu hastalığın nedeni kesin olarak bilinmiyor ancak strese bağlı olarak geliştiği düşünülüyor. Ayrıca bazı başka fiziksel hastalıklar da kedilerin yatağa çiş yapmasını tetikleyebiliyor. Bu nedenle eğer kedi dostunuz yatağınıza çiş yapıyorsa bir veteriner hekime danışmanızda fayda olduğu kesin.

İdrar püskürtme ya da idrarını yapma – hangisi ?

Kediler, kendileri ve diğer kediler için bir koku sinyali ya da ‘işareti’ olarak idrar kullanırlar. Koku işareti için idrar biriktirme motivasyonu, dolu idrar kesesini rahatlatmak için idrarını yapmaktan çok farklıdır. Bu nedenle, potansiyel çözümleri değişiklik göstereceğinden, kedinin idrar mı püskürttüğünü, yoksa idrarını mı yaptığının belirlenmesi önemlidir.

Kedi, idrarını yapmak için çömelir ve idrar hacmini yatay bir yüzeye bırakır. Daha sonra idrarın etrafındaki bölgeyi eşeleyebilir; ancak bu her zaman geçerli değildir. Uygun olmayan idrar yapmanın en sık gerçekleştiği herler halı, kanepe, yorgan, küvet ya da lavabodur.

Kedi, idrar püskürtmek için çoğunlukla ayakta durur, arka ayağıyla bir merdivene basma hareketi yapar, kuyruğunu titretir ve duvar gibi belirgin bir koku işareti bırakacağı dikey bir yüzeye az miktarda idrarı geriye doğru püskürtür. İdrar püskürtme davranışının sık gerçekleştiği yerler, kapı, pencere, kedi kapısının çevresi, perde, elektrik ekipmanı ve alışveriş ya da çöp torbalarıdır.

Kedinin bu iki davranıştan hangisini yaptığı belirlendiğinde, bu davranışı çözümlemek için önlem alınması gereklidir.

Kum kabı yanlış yerde olabilir

Kediniz bir yere işediğinde, siz orayı temizledikten sonra bile koku kalabilir. Kedilerin koku algılama gücü insanlarınkinden çok daha iyidir. Evde eski çişin kokusu kalırsa, kedinin tekrar o bölgeye dönme ihtimali çok yüksektir. Kediler de insanlar gibi tuvaletlerini sakin yerlerde yapmayı tercih ederler. Kedim çişini kum kabı dışına yapıyor diyorsanız bunun bir nedeni de kum kabının doğru yerde durmaması olabilir. Eğer kum kabı gürültülü, kalabalık bir yerde duruyorsa oradan alıp sessiz, sakin ve kedinin kendini güvende, rahat hissederek çiş yapabileceği bir yere koymanız kum kabını kullanmaya başlamasını sağlayabilir.

Kum kabı pistir

Kedilerde çiş sorununun en yaygın nedeni kum kaplarını sevmemeleridir. Eğer kediniz her yere işiyorsa ve bir sağlık sorunu yoksa, kum kabı meselesine odaklanmanız gerekir.

1. Kedinizin kum kabını mümkün olan en iyi seviyede temiz tutmaya çalışın.
  2. Büyük ve üstü açık bir kum kabı kedilere her zaman daha cazip gelir. Kediniz, iri veya kabarık tüylü bir kediyse kapalı kum kabında rahat hissetmeyebilir.
  3. Kum kabını evin sessiz ama erişilebilir bir yerine yerleştirin.
  4. Kabı kedinizin mama ve su kaplarının yakınına koymadığınızdan emin olun. Kedinizin mahremiyetini korumak ve evinizin güzel görünmesi için kum kabını diğer alanlardan ayıran bir seperatör kullanabilirsiniz.
  5. Eviniz büyükse, farklı noktalarda birden fazla kum kabı kullanmanız kedi için kolaylaştırıcı olacaktır.
  6. Yaşlı bir kedi için kum kabına ulaşmak kolay olmalıdır. Kenarları çok yüksek olmayan bir kum kabı seçmeniz ya da kum kabına rahatça gidebildiği bir rampa oluşturmanız iyi olur.
  7. Kedinizin seveceği tip bir kum kullanın. Kokusuz ve kolay topaklanan kumlar kediyi daha rahat ettirir.

Stres

Kediniz olmadık yerlere çiş yaparak size stresli olduğunu söylemeye çalışıyor olabilir. Evdeki başka bir hayvandan rahatsız olduğu için bölgesini işaretliyor ya da evdeki diğer hayvan yüzünden kum kabına gitmeyi tehlikeli buluyor olabilir. Evde yeni bir insanın olması da kediyi tetikleyebilir.

Kediler ortamlarındaki en küçük değişikliklere bile duyarlıdır. Stresin kaynağı ne olursa olsun, kedinizin kaçabileceği sessiz bir yere sahip olduğundan emin olun. Yeni bir hayvan veya insanın bu yere erişimi olmamalıdır.