Pyometra nedir?

Tedavi edilmezse enfeksiyon vücudun diğer bölgelerine yayılabilir veya rahmi yırtabilir. Her iki pyometra türü de ölümcül olabilir, bu nedenle semptomları fark ettiğiniz anda kedinizi bir veterinere götürmeniz önemlidir.

Pyometra, bir kedinin rahminde oluşan bakteriyel bir enfeksiyondur. Enfeksiyonlar, cinsel olarak sağlam dişi kedilerde kızgınlık geçirdikten sonra ortaya çıkar. Kedinizin pyometrası varsa, içme ve idrar yapma alışkanlıklarında bir değişiklik veya vajinal akıntının varlığını fark edebilirsiniz.

Kedilerde Pyometra Belirtileri

Pyometra, acil tıbbi müdahale gerektiren çok ciddi, yaşamı tehdit eden bir sağlık durumudur. Herhangi bir pyometra semptomu tespit ederseniz, kedinizi mümkün olan en kısa sürede bir veterinere götürün. Belirtiler şunları içerebilir:

• İştah kaybı
  • Vajinal akıntı
  • Depresyon
  • yorgunluk
  • İshal
  • Kusma
  • Yüksek ateş
  • Kilo kaybı
  • Sık idrara çıkma
  • Aşırı susuzluk

Kedilerde Pyometra’nın Nedenleri

Bu durum, kedinizin vücudunda progesteron hormonlarının yüksek bir seviyede kaldığı bir kızgınlık veya “ısı” döneminden sonra ortaya çıkar. Kedinin rahim astarı kalınlaşarak potansiyel bir hamileliğe hazırlanmaya başlayacaktır. Hamilelik olmazsa, astarın tekrar incelmesi beklenir, ancak bazı kediler bunun yerine anormal kistik büyüme yaşamaya başlar. Bu, bakterilerin büyümesi için ideal bir ortam yaratır ve oluştuğunda, sonuç rahim enfeksiyonu olan pyometradır.

Cinsel olarak bozulmamış her dişi kedi pyometra geliştirme riski altındadır, ancak başka bir durumu tedavi etmek için progesteron bazlı ilaçlar alanlar daha yüksek risk altındadır.

Kedilerde Pyometra Teşhisi

Pyometra semptomlarından herhangi birini tespit ederseniz, kedinizi hemen bir veterinere götürün. Başladıklarında gözlemlediğiniz semptomları tanımlayın ve veterinerinize kedinizin kısır olup olmadığını söyleyin. Veterinere kedinizin son kızgınlık döngüsünün ne zaman olduğunu da bildirmelisiniz, çünkü bu durum yalnızca bir süre kızgınlık döneminden sonra gelişir.

Tam kan sayımı ve kan kimyası profil testi gibi temel testler muayenenin başında yapılabilir. Bu testler, kedinizin vücutta bir enfeksiyon olduğunu gösteren yüksek düzeyde beyaz kan hücrelerine sahip olduğunu veterinere gösterecektir.

İki tür pyometra vardır: açık ve kapalı. Kedinizde açık pyometra varsa, veterinerin durumu hızlı bir şekilde teşhis etmesine yardımcı olacak vajinal akıntı olacaktır. Bununla birlikte, kapalı bir serviks tarafından rahim içinde tutulduğu için kapalı pyometralı kedilerde akıntı olmaz. Veterinerin büyük olasılıkla genişlemiş rahmi tespit etmek ve teşhis koymak için alt karın röntgeni çekmesi gerekecektir. Veterinerin bölgeyi anormallikler açısından kontrol edebilmesi için vajinal muayene de yapılabilir.

Kedilerde Pyometra’nın İyileştirilmesi

Veteriner hekim uygun gördüğü taktirde operasyona alınmalıdır. Kediniz rahim yırtılmadan veya enfeksiyon yayılmadan tedavi gördüğü sürece, pyometradan tamamen kurtulması gerekir. Ancak, ilk fark ettiğiniz semptomları yaşamadığından emin olmak için eve döndüğünde onu yakından izlemeniz gerekecektir.

Veterinerinizin talimatlarını dikkatlice uyguladığınızdan ve tüm ilaçları gerektiği gibi uyguladığınızdan emin olun. Sadece tek bir antibiyotik dozunu kaçırmak, kedinizin sağlığında büyük bir gerilemeye yol açabilir.

Kediniz ameliyat olduysa, kesiğe bakteri girmemesi için onu mümkün olduğunca temiz tutun. Bir takip için kedinizi veterinere geri getirmeniz ve dikişleri aldırmanız gerekecektir. Kediniz ameliyat olmadıysa, rahmin olması gerektiği gibi iyileşip iyileşmediğini görebilmesi için yine de veterinere dönmesi gerekecektir.

BAYRAMPAŞA VETERİNER KLİNİĞİ

VET. HEK. ABDULLAH SERBEST