Köpeklerde ve Kedilerde Su Tüketimi

Tarafından gönderildi: admin Yorumlar: 0

Su, insanlar için olduğu kadar küçük dostlarımız için de hayati önem taşır. Kedi ve köpeklerin yeterli su içmeleri, sağlıklarını korumaları için şarttır. Gelin şimdi, kedi ve köpeklerin su tüketimi hakkındaki önemli detayları paylaşalım.

Köpeklerin Ne Kadar Su İçmeleri Gerekir?

Köpekler vücut ısılarını solunum ile düzenlerler. Hava ne kadar sıcak olursa veya köpeğiniz ne kadar hareket ederse solunuma bağlı su kaybı da o oranda fazla olur. Ayrıca kuru mama da midedeki ve bağırsaktaki sıvıları emdiği için ayrı bir susuzluk nedeni olabilir.

Köpeklere ne kadar su verilmeli konusunda genel öneri, köpeğin kilosu başına 30-60 ml su şeklinde olsa da köpeğin ırkı, yaşı, hareketliliği, hava sıcaklığı gibi etmenler bunu değiştirebilir. Yavru köpek su tüketimi ise birkaç saatte bir belirli miktar şeklinde ve yavruların su içimini takip etmek gerekir.

Kedilerin Ne Kadar Su İçmeleri Gerekir?

“Kediler günde ne kadar su içer? sorusuna uzmanlar kilo başına yaklaşık 50 ml olarak yanıt vermektedirler. Yaklaşık 4 haftalık olana kadar anne sütüyle beslenen yavrular, bu dönemden sonra sütten kesilmeye başlarlar. Bu da “Yavru kedi ne zaman su içer?” sorusunun yanıtını bize verir: Yavru kediler, anne sütü ile beslenmeyi bıraktıktan sonra vücut ihtiyaçları için su içmeye başlamalıdırlar.

Su Tüketimi Miktarı Hastalık Habercisi Olabilir

Köpeklerde su tüketimi, onların sağlıkları hakkında ipucu veriyor olabilir. Pankreatit, parvovirüs veya leptospirosis hastalıkları az su içmeye neden olurken enfeksiyon veya diyabet gibi problemler ise köpeklerde aşırı su içme sebebi olabilir.

“Kediler neden çok su içer?” diyorsanız da bunun cevabı; böbrek hastalığı, diyabet, hipertiroid ve idrar yolu hastalığı gibi rahatsızlıklar olabilir.

Köpeklerde Su Tüketimi

Köpekler susuz kaldıklarında böbrekleri fazladan çalışmak zorunda kalır ve böbreklerin iflas etmesi bile söz konusu olabilir. Köpeğinizin idrarı da su durumu hakkında çok şey söyler. Eğer idrarın rengi açık sarıysa köpeğiniz yeterince su içiyor demektir. Su gibi hiç sarılığı olmayan idrar ise köpeğin çok su içtiğini veya idrarını yoğunlaştırmadığını gösterir. İdrar parlak, koyu sarıysa ya susuz kalmıştır ya başka sağlık sorunu bulunuyor olabilir. İdrar başka renklerdeyse ya da çok koyu sarı tonlarındaysa hemen veterinerinize danışmalısınız.

Böbrek hastalıkları, diyabet, kanda yüksek kalsiyum, kısırlaşmamış dişilerde rahim iltihabı gibi nedenler fazla su içmeye yol açabilir. Fazla su içmek de su zehirlenmesine neden olabilir. Bunun koordinasyon kaybı, mide bulantısı, kusma, açık renk dişeti, aşırı salya, ciddi durumlarda zor nefes alma, yığılma, bilinç kaybı, nöbet, koma gibi belirtileri hatta ölüm gibi bir sonucu olabilir. Su zehirlenmesi, aşırı düşük sodyum seviyesi demek olan, nadir ama ölümcül olabilen hiponatremiye yol açabilir.

Taş Oluşumunda Tüketilen Su Miktarı ve Kalitesi Önemli

Tercih edilen mama, kedinizin ya da köpeğinizin ihtiyacı olan besin değerlerini karşılaması açısından elbette önemlidir. Fakat tam da bu noktada suyun da sağlık açısından önemli bir etken olduğunu unutmamak gerekir. Az su tüketimi ya da yiyecekler, içecekler sayesinde alınan minerallerin çökmesi mikroskobik ürolitlerin (kristallerin) oluşmasına neden olabilir. Bu noktada teşhis edilen ürolitler de önemlidir. Çünkü strüvit ürolitleri diyet ya da ilaç ile çözdürülebilirler fakat kalsiyum oksalat ürolitleri müdahale ile alınmalıdır12. Kedi ve köpeklerde kristal ya da taş oluşumunu engellemenin en doğru yolu ise veteriner hekimin önerdiği mamayı tercih etmenin yanı sıra küçük dostunuzun su tüketimine ve tükettiği suyun kalitesine dikkat etmektir. Özellikle ters ozmos teknolojisine sahip su arıtma cihazları, kedi ya da köpeğinizin vücudu için zararlı olabilecek ve taş oluşumuna sebebiyet verebilecek pek çok maddeyi ayrıştırır.